lunduniversity.lu.se

LUSEM Staff Pages

Lund University School of Economics and Management

LUSEM in the Media

Swedish Media monitoring

LUSEM is spotted regularly in the media. Our members of faculty are mentioned or quoted in the press on an almost daily basis. Our researchers also write editorials and articles themselves. Here you'll find the latest articles gathered from various newspapers' online editions. The list is generated automatically by an external monitoring service.

Så förändrade Metoo vårt Twitterspråk
2019-06-14
Efter Metoo-rörelsen förändrades språket i sociala medier.

”Kanadas modell kan stärka integrationen”
2019-06-13
Vi har mycket att lära från länder som Kanada, där civilsamhället spelar en betydligt mer framträdande roll i integrationsarbetet. Det skriver professor emeritus Benny Carlson samt Oskar Adenfelt och Johanna Hemberg, Fores.

Nästa steg - halverad arbetstid?
2019-06-12
När automatisering och effektivisering kommer allt längre, blir det till slut aktuellt att ställa frågan: Hur mycket ska vi egentligen jobba, kan halverad arbetstid vara en lösning?

Forskarens kritik mot elscooter-företagen
2019-06-12
Elscootrar är numera ett naturligt inslag i de större städerna och marknadsf�...

Första svenska trepartsbytet av njurar gjordes enligt plan
2019-06-10
Lars Wennberg, docent, överläkare, patientflödeschef Njurtransplantation, Patientområde transplantation, Karolinska universitetssjukhuset, Huddinge

Gärna fransk esprit
2019-06-10
Svenskt kulturliv är upptaget av det dagsaktuella. Det gör idédebatten ytlig.

Bristande mångfald i svensk reklam
2019-06-07
Svensk reklam brister i mångfald och speglar inte det svenska samhället. Repre...

Forskaren: "Extrem diskussion på sociala medier om icke-vit hudfärg i reklam"
2019-06-07
Marknaden som maktfaktor i opinionen diskuteras för lite i dag, menar Sofia Ulver som är docent i företagsekonomi vid Lunds Universitet.

"Mångfalden i svensk reklam inte större nu än för 10 år sedan"
2019-06-07
Under och strax efter flyktingvågen ökade representationen hos Sveriges tio största annonsörer, utöver det har den i princip legat stilla de tio senaste åren. Icke-vita är fortfarande kraftigt underrepresenterade i reklamen.

Skatterna nästa stora stridsfråga
2019-06-07
Jag ringer återkommande till finansdepartementets pressekreterare och frågar hur det går. När kommer direktiven till den stora översynen av skatterna som utlovades i januariavtalet? Svaren blir alltmer generade: